zondag 16 november 2014

Hij kwam, hij kwam... de lieve goede sint

Terwijl Sinterklaas nog volop aan de voorbereidingen bezig is, heeft Sint-Maarten bij ons de daken al getrotseerd en is zwarte piet al door de schoorsteen gepasseerd.

Bij ons in de familie wordt er wel eens geklaagd dat de kasten van de kinderen/kleinkinderen uitpuilen van het speelgoed terwijl ze zich vaak blij maken met een dode mus. Hierdoor is het niet altijd evident om nog een passend cadeau te vinden.
Daarom werd er beslist dat de Sint hier dit jaar achter de naaimachine zou kruipen om voor de metekindjes een nuttig en draagbaar cadeau te maken :-)

Voor het oudste metekindje maakte ik een 'Charlie' uit een tricotstofje dat ik al geruime tijd in de kast liggen had en ooit aankocht bij Stoffen Van Leuven;


Voor het grootste en kleinste nichtje van de familie werd een mini- en maxi-exemplaar in elkaar gezet naar het patroon 'Lotte' uit het gloednieuwe boek 'Zelfgemaakte kleertjes 3' van Catharine Deweerdt. Ik viel als een blok voor dit rokje toen ik in de boekenwinkel het boek doorbladerde.
Ik paste wel een paar dingen aan:
  • Ik gebruikte paspel i.p.v. een biais te maken van een strook stof om de zakjes af te werken. Hoe je een zakje mooi afwerkt met paspelband wordt haarfijn (met fotootjes) uitgelegd bij haar.
  • Ik fronste het voorpand enkel tussen de zakjes en niet over het gehele voorpand omdat ik bang was dat de zakjes zouden verdwijnen in het rokje en bijgevolg niet zo mooi tot hun recht zouden komen (het gaat net zo bij de lotta dress van Compagnie-M).
  • Ik bevestigde de tailleband aan het rokje zoals Madame Zsazsa het ons aanleerde in haar boek 'Allemaal rokjes' op p. 44 (de gemakkelijke tailleband) zodat de naden onzichtbaar zijn.           
Ik gebruikte voor de rokjes opnieuw het roodkapjesstofje van bambiblauw (dat jullie hier al eerder konden zien) aangezien dit duidelijk in de smaak viel bij de nichtjes na het zien van het jurkje van mijn jongste dochter.





De meisjes waren heel blij met hun pakje... 
Bedankt Sint! Tot volgend jaar!

3 opmerkingen:

  1. Prachtig Lies!
    Ik wil ook eens een Charlie maken voor Lien. Welke maat gebruikte jij voor Sélène?
    Groetjes
    Marit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruikte maat 128. Zit haar als gegoten, weliswaar met truitje eronder.

    BeantwoordenVerwijderen