dinsdag 30 januari 2018

Een aaibare Fenna & Kirsty #Suède #Lamaisonvictor #Fennatrui #Kirstyskirt #casualchic

'Fenna' trok onmiddellijk mijn aandacht toen de nieuwe La Maison Victor in de bus viel . De eindeloze combinatiemogelijkheden die deze trui biedt, zijn werkelijk een verrukking voor het creatieve brein maar net zo goed een kwelling voor mensen die gevoelig zijn aan keuzestress ;-).


Hoewel ik niet vies ben van experimenteren, werd ik niet omvergeblazen door de gekozen combinaties in het tijdschrift die, naar mijn mening, een bundeling zijn van teveel texturen en kleuren. Maar goed, over smaak en kleur valt niet te twisten. Ik wou het alleszins zelf wat rustiger houden en trok naar Stoffen Van Leuven in Wichelen in de hoop dat daar de stofjes in elkaar zouden vallen voor mijn gedroomde Fenna. Ik had geen hoge verwachtingen want meestal vind ik niet dat wat ik in mijn hoofd had bedacht, maar deze keer zat het helemaal mee... Als bij wonder zag ik de kleuren die ik voor ogen had mooi naast elkaar liggen in de rayon van de suèdestoffen. Wat was ik blij dat de eeuwige twijfelaar in mij deze keer niet de kans kreeg om de kop op te steken. Blij als een kind wandelde ik buiten met slechts twee stofjes aangezien de stoffen bruikbaar zijn aan beide kanten. Op deze manier krijg je verschillende tinten en texturen die toch bij elkaar passen. Bovendien heeft de suéde een hoge aaibaarheidsfactor en is het een plezier om het op je huid te voelen.


Oneindig veel goesting had ik erin en ik ging nog dezelfde dag aan de slag met de stoffen en alles liep opnieuw zoals ik het gedroomd had... NOT! De twijfelaar had me dan wel rust gegund, maar de perfectionist en de ongeduldigaard kwamen roet in het eten gooien. De nauwkeurigheid die je aan de dag moet leggen om de hoeken in optima forma in elkaar te krijgen, waren een marteling voor mijn perfectionistische geest en een aanslag op mijn tijdsbestek. Ik kan je vertellen dat ik het achterpand tweemaal opnieuw in elkaar zette vooraleer ik helemaal tevreden was.




Eenmaal het gepuzzel met de hoeken achter de rug was, verliep alles opnieuw vlekkeloos. Ik deed slechts 2 kleine aanpassingen aan het patroon: ik verlengde de trui met 2 centimer (volgende keer zou ik er 4 van maken) en ik versmalde de halsuitsnijding omdat de trui anders de neiging heeft om open te staan. Hoewel ik oorspronkelijk van plan was een halsboord toe te voegen, hield ik me toch aan het voorgeschreven beleg gezien de beperkte rekbaarheid van mijn stof. Ik stikte het beleg wel door omdat ik een hartsgrondige hekel heb aan belegdelen die ook de buitenwereld willen zien. Het voordeel van het stiksel is dat het de illusie wekt dat ik wel met een halsboord werkte.


De laatste hand legde ik aan dit project in de naailes en daar kwam iemand met het idee op de proppen dat een rokje in de bruine stof van mijn trui wel leuk zou zijn om het geheel af te maken. De woorden van mijn naaicollega waren nog niet koud toen ik al opnieuw bij Van Leuven aan de kassa stond om de laatse 60 cm die nog voorradig was, af te rekenen. Ik koos voor de  Kirsty rok van La maison victor - een rok die ik al eens eerder maakte maar mijn blog nog niet bereikte - maar kortte hem deze keer een flink stuk in om een sportievere look te creeëren. Het is een rokje dat op minder dan een uur in elkaar zit en het was mooi meegenomen dat ik voor dit laatste krapje stof slechts 8 euro betaalde... Het kan een mens (soms) toch meezitten hé ;-)











18 opmerkingen:

  1. Je keuzes zijn ronduit geslaagd!
    Ik vind het knap, heel knap.
    Mijn versie is ook bíjna af....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt een hele mooie outfit, goed gekozen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Héle geslaagde combinatie qua materialen en kleur ! Je staat er prachtig mee !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dit echt zo mooi! Het staat je echt super! En hoera voor perfectionisme, ik zouzzouz ook niet tegen kunnen als de hoeken niet perfect zouden zijn! Na mijn laatste sweater avontuur besloot ik eigenlijk dat sweaters mij niet staan. Maar dit doet mij toch serieus twijfelen of ik het niet nog een laatste kansje moet geven...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi geslaagd project! Staat je prima! Goeie tip hè dat rokje ;) Ik ben momenteel de mouwen aan de panden aan het zetten. Ik vind het een super tof patroon omdat je er door de stofkeuze een totaal andere sfeer aan kan geven. Bij mij wordt eerder een sportievere sweater. Hopelijk past hij ook zo goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig gekozen, gemaakt en gefotografeerd. 10/10!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's van een super geslaagde outfit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze mag zo op de cover van één of ander gerenomeerd modetijdschrift! Prachtige combinatie van stofjes. Ik wilde ook al eens uitkijken, maar vind dit echt niet makkelijk.
    De foto's zijn trouwens ook zo mooi! Dikke pluim!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi setje! Wow! En zo mooi ook met suede

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Keitof! Ik zou deze trui ook wel willen maken, maar wil eigenlijk-feitelijk geen stoffen meer kopen. En dit is nu niet direct zo'n restjesproject, me dunkt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die strepen kunnen restjes zijn maar je hebt idd wel een serieuze lap nodig voor het overgrote deel van de trui.

      Verwijderen
  11. Reacties
    1. Inderdaad. En het zijn maar twee stofjes. De donkerblauwe streep is de binnenzijde de lichtblauwe stof.

      Verwijderen
  12. Kei-harde fan van deze outfit!
    De sweater komt hoger op mijn to sew-lijstje te staan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel knap resultaat! hoeveel heb je bijgerekend aan de hals/schouders zodat ie minder openstaat? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen