dinsdag 19 december 2017

Happy birthday Mom! #eensjakosjbegot#versaversa #k-bas#kurkleer #mijndesignertas

Terloops vroeg ik haar wat ze wenste voor haar verjaardag. Ik luisterde maar met een half oor want steeds weer luidt het antwoord dat ze helemaal niks hoeft waarop mijn zus en ik dan maar besluiten om een restobon te halen. Het is namelijk niet omdat de mama dagelijks de lekkerste gerechten uit haar potten en pannen tovert dat ze zelf niet graag culinair in de watten wordt gelegd.

Deze keer verliep het anders en verbaasde ze met: "een sjakosj!" - een sjakosj ?!? - "Ja, een handgemaakt exemplaar, zo eentje waar zowel mijn roman als I-pad in past zodat ik ze kan meenemen op reis." - Is that all ?!? - 
Het angstzweet brak me al uit vooraleer ik aan het verjaardagscadeau begon maar of je nu vijf of vijfendertig (+2) bent, een moeder wil je niet teleurstellen.


Het motto van Pippi Langkous indachtig - Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan -  verdiepte ik mij in de wondere wereld van de handgemaakte handtas; in dit geval de Versa Versa uit mijn designertas. Deze tas leek me gezien de afmetingen (28 x 22 x 7 cm) perfect te beantwoorden aan de eisen van mijn speciale klant en ziet er bovendien nog leuk uit ook.


Ik liet haar snuisteren op de site van k-bas en ze kwam uit bij het croco zilveren kurkleer want deze stof zou perfect passen bij de schoenen die ze zou meenemen naar het zonnige zuiden. Ik wou haar nog overtuigen om contrast aan te brengen door de flap in naturel croco kurkleer uit te voeren but she made up her mind. Een volledig zilveren crocokurkleer k-bas zou het worden!
Dankzij het uniek design van de tas is geen man overboord want de afneembare flap zorgt ervoor dat je steeds een nieuwe flap kan aanritsen wanneer je moeder het maar in haar hoofd haalt ;-). Dit maakt deze tas extra speciaal en zorgt ervoor dat je naar hartelust kan mixen en matchen. Ideaal voor mensen met een uitgebreide garderobe. Helaas ben ik een fotootje vergeten te nemen van de achterzijde van de handtas om te bewijzen dat ik wel degelijk de moeite nam om er een rits in te zetten.



So far, so good... Nu moest ik die sjakosj nog in elkaar krijgen en al het juiste materiaal verzamelen. Gelukkig stond Mieke van k-bas (dé webshop voor tassenmateriaal) me met raad en daad bij. Via de handige chatfunctie op haar site biedt ze je de EHBhandtassen (en nog zoveel meer) want wist ik veel wat holnieten, skischoenlussen, zeilringen, ... zijn en wat deze termen in hemelsnaam te maken hebben met een handtas! Daarnaast deed ik zelf ook nog wat opzoekwerk naar hoe je bijvoorbeeld een magneet mooi bevestigt en hoe je probleemloos  rivetten (of holnieten) aanbrengt in een tas.
Die 'bijscholingen' en tips & tricks van Mieke hebben me uiteindelijk probleemloos door mijn project geloodst.


Uiteindelijk koos ik voor de holnieten (rivetten) en niet voor de skischoenlussen of tassenklemmen om de schouderriem aan de tas te bevestigen. Voor het hengsel baseerde ik me trouwens niet op de beschrijving uit het boek "mijn designertas" maar nam ik mijn eigen handtas als rolmodel. Ik knipte vier lange stroken van +/- 60 cm en lijmde ze twee aan twee op elkaar om ze vervolgens nog eens door te stikken langs de zijlijn. Met de gaatjesknipper maakte ik een 5-tal gaatjes zodat mijn moeder zelf de lengte kan beslissen van de riem.


Apetrots was ik toen de tas helemaal voltooid was. Een dankwoord is hier dus meer dan op zijn plaats: "Bedankt, mam,  om mij nu nog steeds uit te dagen en me mijn grenzen te laten verleggen. ;-) Happy Birthday!"



Dit fotootje kreeg ik trouwens toegestuurd van de vakantieganger:








4 opmerkingen: